Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Voor een humanist lijkt het onmiskenbaar: het doel van onderwijs is om kritische burgers te vormen die hun plaats zullen innemen in de superdiverse samenleving van vandaag en morgen. Maar is dit een realistische verwachting? Vrijzinnig humanist Jimmy Koppen gaat in dit essay dieper in op deze en allerhande andere vragen die ons Vlaamse onderwijs aanbelangen. Waar liggen de klemtonen van het huidige Vlaams onderwijs? Vinden leerlingen en studenten voldoende aansluiting bij de arbeidsmarkt? Moeten we ook niet nadenken over structuren en organisatie van scholen? Is opzalmen een realistische piste? En wat met de onheilsberichten die opduiken in de media? Leerlingen zijn hoe langer hoe minder goed in taal en wiskunde. Leerkrachten vallen uit door de werkdruk. Studenten doen er langer dan ooit over om hun bachelor- of masterdiploma te halen. En intussen neemt kansenongelijkheid in het onderwijs almaar toe. Humanisten kunnen niet langs de zijlijn toekijken, maar moeten zich mengen in het debat over onderwijs en samenleving. Ze moeten met standpunten naar buiten treden, die het politieke en het levensbeschouwelijke overstijgen.De school van het vrije denken maakt zich op voor de toekomst en bekijkt het Vlaams onderwijs met een humanistische blik, wars van politieke denkkaders.Bron: https://www.aspeditions.be/en-gb/book/de-school-van-het-vrije-denken/16549.htm
Humanism --- Humanisme --- Vlaanderen --- Onderwijs --- Kritisch denken --- Gelijke onderwijskansen --- Onderwijsfilosofie --- Sociology of education --- School management --- 720 Onderwijs --- Onderwijs ; Vlaanderen --- BPB9999 --- BPB2007 --- PXL-Central Office 2019 --- onderwijsfilosofie --- onderwijskansen --- essays --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- socio-economisch leven --- humanistische psychologie --- culturele diversiteit
Choose an application
Onder druk van vooral economische factoren heeft de maatschappij steeds sterker eisen gesteld van direct-utilitaire aard. Onder druk van het sociaal gelijkheidsideaal wensen sommige beleidsverantwoordelijken opnieuw radicale structuurhervormingen door te voeren. Tenslotte is er de druk die uitgaat van het bureaucratisch gerichte managementsdenken, een denken dat ideologisch wordt als de link met de diepere inhoudelijke inspiratie ontbreekt. Kortom, het algemeen vormend secundair onderwijs wordt in zijn bestaan bedreigd. Dat blijkt o.a. uit de nieuwe lessentabellen ASO, derde graad, waarin esthetica, Duits, aardrijkskunde... bedreigd worden.
Onderwijskunde. --- Secondary education --- ASO (algemeen secundair onderwijs) --- Flanders --- #A0404A --- 773 Secundair onderwijs --- 482 --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 041178.jpg --- Secundair onderwijs: ASO --- Onderwijsfilosofie --- Algemeen secundair onderwijs --- Emigratie
Choose an application
Goed burgerschap zit niet in de menselijke genen. Burgerschap is daarom iets waar scholen vanaf het basisonderwijs tot het laatste moment aandacht voor moeten hebben. De vraag is hoe burgerschapsonderwijs vorm moet krijgen. Waar in het curriculum zou het aandacht moeten hebben? Op welke wijze wordt burgerschap idealiter onderwezen? Wat vereist burgerschapsonderwijs van docenten? En niet onbelangrijk: wat zijn de risico?s van burgerschapsonderwijs? Hoe zit het bijvoorbeeld met het risico van indoctrinatie?Ongemerkt leiden jongeren impliciete waarden en normen af uit keuzes over lesmethodes, onderwerpen die wel of niet aan bod komen en de manier waarop een docent de lesstof overdraagt. Wat die waarden en normen zijn, kunnen we ontdekken door ons af te vragen wiens kennis op school wordt onderwezen, wie die kennis bewust of onbewust heeft geselecteerd om onderwezen te worden en waarom dit curriculum op een bepaalde manier aan een groep jongeren wordt onderwezen. Dit vereist van ieder in het onderwijs een open, kritische houding en voor elk van hen mogelijkheden tot participatie in het vormgeven van het onderwijs.De auteurs pleiten vanuit een liberaal perspectief op het onderwijs voor bewustheid van de vele vaak impliciete waarden en normen in het onderwijs en het curriculum. Burgerschapsonderwijs vereist beduchtheid van alle betrokkenen voor de eigen meningen en voorkeuren. Wie jonge burgers wil leren over burgerschap, heeft een zekere moed tot zelfspot nodig, om de eigen positie te relativeren als dat in het belang is van de vorming en individuele ontwikkeling van jongere burgers.Bron: https://gompel-svacina.eu/product/de-moed-tot-zelfspot-burgerschap-in-het-onderwijs/
Onderwijs en maatschappij --- Burgerschap; onderwijs --- Onderwijs --- Burgerschap --- Burgerschapseducatie --- Onderwijsstrategieën --- Sociology of education --- Teaching --- maatschappelijke vorming --- onderwijsfilosofie --- burgerschap --- curriculumontwikkeling --- Netherlands --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Burgerzin ; onderwijs --- 456.6
Choose an application
onderwijsfilosofie --- Educational sciences --- pedagogiek --- Philosophy --- #A0305A --- 700 Pedagogie --- #SBIB:316.334.1O100 --- #SBIB:316.356.2H2230 --- 430 --- Onderwijs --- Opvoeding --- Filosofie van het onderwijs --- Gezinssociologie: socialisatie, gezin als pedagogisch milieu --- Opvoeding, onderwijs, vorming ; algemeen --- Opvoeding en onderwijs --- Filosofie --- Onderwijsfilosofie --- Pedagogiek en onderwijskunde --- fundamentele pedagogiek --- fundamentele pedagogiek.
Choose an application
In het onderwijs heeft zich in de laatste decennia een stille crisis voorgedaan. Lang werd onderwijs gezien als de plek waar leerlingen kritisch leren denken en gevormd worden tot ontwikkelde en begripvolle burgers. Maar sinds we economische groei boven alles plaatsen, is ook het onderwijs erop gericht economisch nuttige en productieve leerlingen af te leveren.Bron : http://webwinkel.amboanthos.nl
450.41 --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Onderwijsfilosofie --- onderwijsopvattingen --- 1.07 --- Onderwijs (her)waardering van de geesteswetenschappen --- Nussbaum, Martha (Martha Craven) °1947 (°New York, Verenigde Staten) --- Craven, Martha --- 720 Onderwijs --- Filosofie filosofen (A - Z) --- Nussbaum, Martha --- Waardevorming --- Burgerschap --- Onderwijsvisie. --- Waardevorming. --- Sociale wetenschappen --- Verenigde Staten --- Onderwijs --- Democratie --- Wetenschap --- Samenleving --- Onderwijsvernieuwing --- Economie --- Verenigde Staten. --- Political philosophy. Social philosophy --- burgerparticipatie --- maatschappelijke vorming --- wijsgerige pedagogiek --- onderwijsfilosofie --- Political systems --- Educational systems. Teaching systems --- democratie --- Onderwijs ; (her)waardering van de geesteswetenschappen --- Filosofie ; filosofen (A - Z) --- Sociale wetenschap --- Media --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Dit boek is een poging om, over de politieke en sociale contoversen omtrent de 'types' heen, het wondere evenement te beschrijven dat zich afspeelt, allerwegen en op elk niveau, tussen leraar en leerling: twee fundamentele rollen waarin elk mens voortdurend en beurtelings optreedt. Het resultaat is een filosofie van het leraarschap, uitmondend in een spiritualiteit van dat beroep of, liever, van die roeping.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Fundamentele pedagogiek. --- onderwijs --- onderwijsfilosofie --- Educational psychology --- School management --- didactiek --- psychologie --- 37.001 --- 371 --- #GBIB:SMM --- #GBIB:CBMER --- #GSDBP --- pedagogiek --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- 450.4 --- filosofisch onderwijs . --- leraarsschap (ler) --- 37.013 --- Onderwijs --- Onderwijsfilosofie --- Pedagogie --- Pedagogische psychologie --- Scholen --- 450.41 --- D071146.jpg --- Leraren: filosofie --- Onderwijs: filosofie --- 371.3 --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs --- Filosofie van opvoeding en onderwijs --- filosofisch onderwijs --- onderwijs - algemeen
Choose an application
en wetenschappers is daarom meer dan nodig.
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Lerarenopleiding --- Onderwijskunde. --- Onderwijsonderzoek. --- Waardevorming --- Algemeen. --- Onderwijs. --- Educational sciences --- onderwijs --- General ethics --- opvoeding --- 37 --- #GBIB:CBMER --- #PBIB:+107.10 --- #A9911A --- 430.4 --- Onderwijs --- Opvoeding --- Waardenvorming --- 433.4 --- Emotionele ontwikkeling --- Jeugdwerking --- Kind --- Normen --- Sexuele voorlichting --- Waarde --- 454 --- waarden in onderwijs (ler) --- Waardenontwikkeling ; onderwijs --- Waardenvorming ; onderwijs --- Onderwijsfilosofie --- 371.3 --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Verzamelde opstellen --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- (zie ook: teleonderwijs) --- ethiek --- onderwijs - algemeen --- Ethiek --- Ontwikkelingspsychologie --- Emoties --- Onderwijsmethoden --- Jeugdgezondheidszorg --- 37 Education --- Education --- Emotie --- Onderwijsmethode --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Zowel ouders, leerkrachten als beleidsmakers maken zich zorgen over de vele problemen op scholen. Gebrek aan discipline, continue onderwijsvernieuwing en kinderen met leerproblemen zijn thema's die hoog op de politieke en maatschappelijke agenda staan. Maar de echte onderliggende problematiek komt nooit aan bod. Wat is de rol van volwassen gezag, van de politiek, waar gaat het echt om bij educatie? Onderwijs, zegt Frank Furedi, wordt gebruikt om andere maatschappelijke problemen op te lossen in plaats van kinderen te laten leren. Maatschappelijke en economische problemen worden veel te vaak op het overvolle bordje van onderwijs geschoven. Op heldere en intelligente wijze maakt de auteur het probleem van onderwijs duidelijk en breekt hij een lans voor datgene waar educatie werkelijk om draait: denken, kennen, reflecteren, observeren, ontwikkelen en beoordelen. Om scholen te laten bloeien moet de relatie tussen beleid en onderwijs, leerkracht en ouder, én ouder en kind veranderen
maatschappijkritiek --- sociologie --- Educational sciences --- onderwijssociologie --- Sociology --- pedagogiek --- Maatschappijkritiek --- Onderwijs (Algemeen) --- 316.4.052 --- #SBIB:316.334.1O340 --- Economie --- Gezag --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leren --- Maatschappij --- Opvoeding en onderwijs --- 433 --- Gezag in de opvoeding --- Onderwijs --- 316.4.052 Integrerende processen. Sociale controle. Sociale sancties --- Integrerende processen. Sociale controle. Sociale sancties --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Opvoeding in de praktijk --- Onderwijskunde --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsvernieuwing --- Tucht --- Problemen --- Kinderen --- Beleid --- Relatie leerling - school --- Relatie leraar - leerling --- Relatie ouder - school --- Reflectie --- Observeren --- Evaluatie --- Kennis --- Probleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Relatie school - ouder --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Observatie --- Analyse --- Sociaal leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 420 --- onderwijs --- leerproblemen --- opvoeding --- pédagogie
Choose an application
Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Sociale agogiek --- algemeen. --- handboeken en inleidingen. --- jeugdwerk- en beleid. --- Onderwijs. --- education --- onderwijssociologie --- onderwijs --- Sociology of education --- pedagogiek --- School management --- Belgium --- 304 --- 37 --- Maatschappelijke vraagstukken --- Onderwijs --- Educational sociology --- Education --- Aims and objectives --- Onderwijs: filosofie --- Onderwijs: toekomstperspectieven --- 450.42 --- Samenleving --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- 316.4 --- Onderwijssociologie --- #GGSB: Jongeren --- Z371 --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- Z++95/02 --- #A9510A --- onderwijs en maatschappij --- 450.41 --- Onderwijsfilosofie --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- 450.4 ) Onderwijsvernieuwing --- autonomie --- onderwijskunde --- #PBIB:+110.10 --- ontwikkelingen --- oriëntering --- tendensen --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 450.4 --- onderwijskunde (ler) --- Onderwijs en maatschappij --- 37.014 --- Beleid --- Toekomstvisies --- Waarden --- Leefgemeenschap --- onderwijs en sociaal milieu --- schoolbeleid --- onderwijspolitiek --- #GSDBP --- #SBIB:316.334.1O310 --- #SBIB:316.334.1O200 --- #SBIB:IO --- 37.013 <493> --- 37.012 <493> --- 371.014 <493> --- #A9505A --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Onderwijsbeleid --- #KVHB:Maatschappij --- BE / Belgium - België - Belgique --- 476 --- 470 --- Enseignement Onderwijs --- 371 --- 371.2 --- 371.1 --- Sociologisch onderzoek i.v.m. doelstellingen in het onderwijs (onderwijssystemen) --- Onderwijsbeleid en organisatie: algemeen --- Economie van de opvoeding --- Openbaar onderwijs: algemeenheden --- 37 Education --- 370 --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Onderwijskunde --- Onderwijsonderzoek --- Toekomstvisie --- Waarde (ethiek) --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Samenlevingsvorm --- Jongeren --- Catechese (geloofsopvoeding)
Choose an application
Dit boek gaat uit van de veronderstelling dat maatschappelijke gedragingen een uiting zijn van onderliggende mensbeelden. Die mensbeelden analyseren en helder maken moet dan ook bijdragen tot inzicht en oplossing van diverse problemen. Eerst wijst de auteur op verschuivingen door de tijden heen in het zelfverstaan van de mens. Daarna laat hij zien welk mensbeeld gecreëerd wordt vanuit de fysica, de psychologie, de sociologie en de evolutieleer. Uiteindelijk wordt het dominante beeld van de 'mens-als-individu' indringend gerelativeerd en ontwerpt de auteur een mensbeeld 'voorbij-het-individu'. De mens is een knooppunt van relaties.
Man --- Science --- -Social sciences --- -Human beings --- 159.923 --- Academic collection --- 3 --- 316.4 --- 159.9 --- $?$93/09 --- #KVHB:Mensbeeld --- mensbeeld --- opvoeding en onderwijs --- wijsgerige antropologie --- Evolutie --- Geschiedenis --- Individualisme --- Mensbeeld --- Natuurkunde --- Opvoeding --- Psychologie --- Sociologie --- Homo sapiens --- Human race --- Humanity (Human beings) --- Humankind --- Humans --- Mankind --- People --- Hominids --- Persons --- Behavioral sciences --- Human sciences --- Sciences, Social --- Social science --- Social studies --- Civilization --- Natural science --- Science of science --- Sciences --- Philosophy --- Persoonlijkheid. Identiteit --- #A9607W --- Human beings. --- Social sciences --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Philosophy. --- fundamentele pedagogiek --- fundamentele pedagogiek. --- 159.923 Persoonlijkheid. Identiteit --- Fundamentele pedagogiek. --- mensbeelden --- vroedkundige opleiding --- 127 --- zelfconcept --- Mensbeeld. --- Lerarenopleiding --- algemeen. --- Human beings --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- 450.41 --- Maatschappij --- Mensbeelden --- antropologie --- pedagogie --- #GGSB: Sociale wet. essays --- #GSDBP --- Education Opvoeding --- Enseignement Onderwijs --- Société Maatschappij --- Social philosophy --- Social theory --- Normal science --- Philosophy of science --- Wijsgerige antropologie --- Onderwijsfilosofie --- 37 --- fysica --- Political philosophy. Social philosophy --- Philosophical anthropology --- sociologie --- leraren-leerling relatie --- onderwijs --- opvoeding --- evolutieleer --- aansprakelijkheid (recht) --- intermenselijke relaties --- Sociale wet. essays
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|